Preferences for Addressing Title to Patients and Physicians' Attire in a Medical Office. |
Seong Hoo Ahn, Ji Hye Jung, Jong Won Jin, Hyun Chul Kim, Se Jung Kim, Min Kyu Choi, Yong Kyun Roh |
Department of Family Medicine, Kangnam Sacred Heart Hospital, Hallym University, Seoul, Korea. rohyk@hanafos.com |
진료실에서 환자 호칭과 의사 복장 선호도 |
안성후,정지혜,진종원,김현철,김세중,최민규,노용균 |
한림대학교 강남성심병원 가정의학과 |
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Abstract |
Background Most patients feel uneasy about visiting a clinic and thus the trust on their physicians can be affected by the physicians´ attire, attitude and greeting. We aimed to investigate the difference between patients´ and physicians´ preferences to attires and greetings in clinics. Methods: We conducted a questionnaire survey on 394 outpatients in a university hospital and on 169 doctors from five university hospitals. We questioned to the outpatients about their preference for physicians´ dress style, how to address them and the method of greeting. We also questioned to the doctors about their own attire, attitude and etiquette. Results: The patients preferred to be called 'OOO Nim' (54.0%), 'OOO Ssi' (29.2%), 'Hwanjabun' (16.2%) and 'Sunsaengnim' (2.5%). However, the physicians were used to calling patients 'Hwanjabun' (39.2%), 'OOO Nim' (29.6%), 'OOO Ssi' (24.5%) and 'Sunsaengnim' (1.2%) (P<0.001). Both the patients and the physicians preferred physicians′to wear white-gown (70.3% vs 78.7%) in a medical office. Inside the gown, a shirt and a necktie (66.2% vs 71.6%) were favored in both groups. Compared to the patients, the physicians thought that their attitude (23.1% vs 45.6%) and their attire (49.7% vs 55.6%) had a great effect on their professionalism. Conclusion: We found that the patients wanted to be called 'OOO Nim', but 'Hwanjabun' was most commonly used by the physicians. Both the patients and the physicians preferred white-gown. We also found that the physicians′ attire and attitude were strongly associated with their professionalism. (J Korean Acad Fam Med 2008;29:349-353) |
Key Words:
greeting, attitude, address, attire |
초록 |
연구배경: 건강 문제로 병원을 찾는 환자는 낯선 병원 환경과 의료진을 만나게 된다. 심리적으로 불안한 환자에게 의사의 호칭, 인사법, 복장 등의 태도는 의사 신뢰도에 영향을 줄 수 있다. 진료실에서 의사의 호칭, 인사법, 복장에 대한 환자의 선호도와 의사의 행태 간의 차이를 알아보기 위하여 연구를 실시하였다. 방법: 일개 대학병원에서 20대 이상의 외래 환자 394명과 5개 대학병원 전문의 169명을 대상으로 설문 조사하였다. 설문을 통해 환자호칭, 초면/구면 인사법, 선호하는 진료 복장과 의사의 복장이나 태도가 의사 신뢰도에 미치는 영향에 대해 환자군과 의사군을 구분하여 조사하였다. 결과: 환자군은 의사가 'OOO님'(51.0%), 'OOO씨'(29.2%), '환자분'(16.2%), '선생님'(2.5%), 순으로 자신을 불러주길 원했다. 이에 반해 의사들은 호칭으로 '환자분'(39.2%), 'OOO님'(29.6%), 'OOO씨'(24.5%), '선생님'(1.2%) 순으로 환자를 부른다고 하여, 양군 간에 유의한 차이(P<0.001)를 보였다. 환자군과 의사군 모두에서 가장 선호하는 진료복장은 흰 가운(환자 70.3% vs 의사 78.7%)이었으며, 환자군에서는 흰 가운 다음으로 컬러가운(25%)을 선호하였다. 가운 안 복장으로는 양 군 모두에서 '와이셔츠와 넥타이'를 가장 선호(환자 66.2% vs 의사 71.6%)하였다. 의사군에서 의사의 태도(23.1% vs 45.6%) 및 복장(49.7% vs 55.6%)이 환자가 의사를 신뢰하는 데 '많이 영향을 준다'는 의견이 유의하게 높았다. 결론: 진료실에서 환자들은 'OOO님'으로 불리기 원하나 의사들은 '환자분'이라는 호칭을 많이 쓰고 있으며, 의사 복장은 양군에서 모두 흰 가운을 선호하였다. 의사의 태도나 복장이 의사 신뢰도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. |
중심 단어:
인사말, 호칭, 복장, 신뢰도 |
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