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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2003;24(9):806-811.
Published online September 10, 2003.
Assessment of Responses in Internet Medical Counseling through a Simulated Patient Case.
Dae Sun Lee, Gui Hong Ham, Sun Mi Yoo, Yoo Seock Cheong, Eal Hwan Park
Department of Family Medicine, Dankook University Medical Center, Korea. ewpark@dku.edu
모의 환자 증례를 이용한 인터넷 의료상담의 답변 평가
이대선,함귀홍,유선미,정유석,박일환
단국대학교병원 가정의학과
Abstract
Background
: Recently, the number of internet users is rapidly increasing and internet medical counseling for medical information is also becoming frequent. The aim of this study was to assess the responses and accuracy of internet medical counseling, and compare the responses according to years and operating groups.

Methods : The subject websites were 79 websites in August, 2000, and 88 in May, 2002, which operated board-type medical counseling. We questioned a simulated case of an acute dermatologic disease. Then we analysed the response rate, the time taken to reply and the accuracy of reponses.

Results : The number of websites that answered the question was 38 (48.1%) in 2000, and 73 (83.0%) in 2002. The response rate was significantly higher in 2002 than 2000. Time to reply was significantly shorter in 2002 than 2000. The response rate in hospital or clinic groups was higher than in other groups. The rate to make a correct diagnosis was significantly higher in 2002 than 2000. The rate to mention prognosis and necessity of intensive treatment was significantly higher in 2002 than 2000.

Conclusion : The response rate was higher 2002 than 2000. Time to reply and the accuracy of answer improved in 2002. The response rate was higher in hospital or clinic group than in other groups.
Key Words: internet, medical counseling, medical information
초록
연구배경 : 인터넷 이용자가 급속히 늘어나면서 인터넷을 이용한 의료상담이 증가하고 있다. 본 연구의 목적은 모의 환자 증례를 이용하여 국내 인터넷 의료상담 웹사이트의 응답성 및 답변의 정확성을 평가해 보고, 연도 및 운영 주체에 따른 차이를 비교해 보는 것이다.

방법 : 인터넷상에서 게시판 형태의 의료상담을 시행하고 있는 웹사이트 중에서 2000년 8월에 운영된 79개 웹사이트와 2002년 5월에 운영된 88개 웹사이트를 선정하였다. 선정된 웹사이트에 급성 피부 증상을 호소하는 모의 환자 증례 1예를 올려 답변여부를 한 달간 모니터링하여 답변여부 및 응답까지의 시간, 그리고 답변내용의 정확성을 평가하였다.

결과 : 질문에 응답한 웹사이트는 2000년도에 38개(48.1%), 2002년도에 73개(83.0%)로 2002년도에 답변율이 유의하게 높았다. 답변 시까지 걸린 시간도 2002년도의 웹사이트가 2000년도에 비해 유의하게 짧았다. 모든 연도에서 병·의원이 운영하는 웹사이트가 기타 군보다 답변율이 유의하게 높았다. 답변 내용 중 진단명의 정확성, 합병증 등 예후를 언급하는 비율, 입원을 포함한 적극적인 치료가 필요함을 언급하는 비율이 2002년도 웹사이트에서 모두 유의하게 높았다.

결론 : 2000년도 웹사이트에 비해 2002년도 웹사이트에서 질문에 대한 답변율, 답변 시간 및 정확성이 향상되는 경향이었다. 또한 병원이나 의원에서 운영하고 있는 웹사이트가 다른 기관에서 운영하는 웹사이트에 비해 질문에 대한 높은 답변율을 보이는 경향이었다.
중심 단어: 인터넷, 의료상담, 의료정보
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