• KAFM
  • Contact us
  • E-Submission
ABOUT
ARTICLE CATEGORY
BROWSE ARTICLES
AUTHOR INFORMATION

Articles

Original Article

The relationship between depression and school related adjustment.

Jai Been Choi, In Ho Kwak, Sang Hyun Lee, Ji Ho Choi, Sung Min Cho
Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1999;20(9):1144-1151.
Published online: September 1, 1999
Department of Family Medicine, College of Medicine, Inha University, Korea.
  • 1,292 Views
  • 14 Download
  • 0 Crossref
  • 0 Scopus
prev next

Background
: It is known tat patients with depression can have physical and social dysfunction Even though adolescents spend most of their time in school, researches on the researches on the relationship between adolescent depression and school adjustment are lacking. Therefore, this research surveys depression of adolescents and deals with the relationship between depression and school adjustment or school achievement.
Method : Questionnaires were distributed to 572 students in one coed high school located in Incheon. Depression tendency was based upon B야 as cut off point 21. School adjustment was based on school related adjustment scale and the class standing following the first semester.

Results : 25%(143) of 572 responses belonged to the depression tendency group. The school related adjustment scale of the depression tendency group averaged 80.06 14.78, while that of the non-depression tendency and school group averaged 91.78 14.98. The relationship between depression tendency and school adjustment was statistically significant(P<0.001). The relationship between depression tendency and school life related adjustment, school environment-related adjustment, school friend-related adjustment, school teacher-related adjustment or school instruction-related adjustment was statistically significant(P<0.001). In addition, the relationship between depression tendency and class standing was statistically significant(P<0.001).

Conclusion : there was a significant relationship between depression tendency and school adjustment or school achievement. As a result, family physicians as primary care physicians need to consider examination of psychiatric symptoms such as depression tendency as well as physical symptoms, when consulting with adolescent who have trouble adjusting to school of those who have low school achievements.

연구배경 : 우울증 환자에서 신체적, 사회적인 기능장애가 초래될 수 있다고 알려져 있다. 그럼에도 불구하고 청소년의 우울성향과 청소년 시기 대부분의 시간을 보내게 되는 학교적응에 대해서는 연구가 미흡한 상태이다. 따라서 본 연구는 청소년들의 우울성향을 알아보고, 우울성향과 학교적응력, 학업성적과의 상관관계를 파악하고자 하였다.

방법 : 1999년 7월 12일 인천시내 1개 남녀공학고등학교를 방문하여 설문지를 배부하여 성실히 기재한 학생 572명을 대상으로 본 연구를 시행하였다. 우울 척도는 BDI를 사용하여 21점을 기준으로 나누었고 학교적응력은 학교적응력척도와 1학기 학업석차를 사용하였다.

결과 : 연구대상자 572명 중 우울성향군은 143명(25%)이었다. 우울성향과 학교적응력사이의 관계를 볼 때 우울성향은 학교적응력척도 평균점수가 80.06±14.78이었으며 비우울성향군에서는 91.78±14.98로 통계적으로 유의한 차이를 보였다(P<0.001). 우울성향과 학교생활적응, 학교환경적응, 학교친구적응, 학교교사적응, 학교수업적응력 사이의 관계에서 우울성향군은 척도의 평균점수가 각각 14.09±2.94, 15.31±3.90, 16.54±3.59, 18.87±5.62, 15.25±4.20이었으며 비우울성향군에서는 각각 15.51±2.81, 18.18±4.45, 18.53±3.38, 22.24±6.30, 17.32±3.80으로 통계적으로 유의한 차이를 보였다(각각 P<0.001). 우울성향과 학업석차간에도 통계적으로 유의한 차이를 보였다(P<0.001).

결론 : 우울성향이 있는 고등학생에서 비우울성향 학생보다 학교적응능력이 저하되어 있으며, 학업성적도 하위권에 분포되어 있음을 알 수 있다. 따라서 일차진료의로서 가정의는 청소년진료시 신체적 증상뿐만 아니라 정신건강문제에도 관심을 기울여서 학교적응을 못하거나 학업성적이 저하되어 있는 학생에 대해서 우울성향에 대한 선별검사를 고려해야 할 것으로 생각된다.

Related articles
TOP