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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1998;19(10):801-810.
Published online October 1, 1998.
Development and Evaluation of Home Doctor Registration Program.
Bong Yul Huh, Cheol Hwan Kim, Tae Jin Park, Ka Young Lee, Be Long Cho, Hyeon Ju Kim
1Department of Family Medicine, Medical College, Seoul National University, Korea.
2Department of Family Medicine, Medical College, Inje University, Korea.
지역사회 주치의 등록 프로그램 개발 및 평가
허봉렬, 김철환, 박태진, 이가영, 김현주, 조비룡
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Abstract
Background
: Ministry of Health and Welfare offered 'Home Doctor Registration Program' to reinforce primary care and to increase the efficiency of national health delivery system. But, it failed because it was not supported by doctors and nations. We designed this study to develope and evaluate a practical version of 'Home Doctor Registration Program'.

Methods : We invited primary care doctors who were concerned with 'Home Doctor Registration Program' via PC-communication and developed a practical version of this program. After 6 months of this program, surveys on participated doctors and patients were done.

Results : 8 primary care doctors and 285 patients have participated in this study. All the 8 doctors have offered the 4 obligatory services and 3 doctors have offered telephone counselling and no doctor has offered visiting examination. After 6 months of this program, CCPQ score was increased significantly and all the health risk factors of participated patients were decreased. Doctors have thought that Family Chart Service, Health Risk Appraisal, Vaccination and Screening Test are more necessary in this program. But, patients have thought that Telephone Counselling and Visiting Examination are more important in this program.

Conclusion : Almost of participated doctors and patients have been satisfied with this practical version of 'Home Doctor Registration Program'. But, subjective feeling about which service was more necessary in this program was different between doctors and patients.
초록
연구배경 : 우리 나라의 보건 의료 공급체계의 특성상 발생한 과도한 전문화, 의사 인력의 지역별 과목별 편중 등의 문제를 해결하고자 시도된 보건복지부의 ‘주치의 등록제’시범사업이 의사와 국민 대다수로부터 지지를 받지 못하고 실패하였다. 여러 이론적인 장점에도 불구하고 실패한 원인 중 하나로 제시되는 ‘주치의 등록제’프로그램의 현실성 부족을 보완 발전시켜 그 실현 가능성을 살펴보고자 이 연구를 고안하게 되었다.

방법 : 주치의 등록제의 시범연구에 관심이 있는 개원의들을 PC통신을 통하여 모집하였다. 보건복지부의 세부지침에 의거하여, 참여한 개원가에서 실행 가능한 새로운 지침을 보완 작성하였다. 이 서비스를 6개월간 지역주민들에게 제공한 뒤, 참여 주민과 시행 의원을 대상으로 만족도 및 각 서비스의 필요성, 건강위험요인의 변화 등에 대한 설문 조사를 시행하였다.

결과 : 총 8개의 의원에 285명의 주민들이 참여하였다. 보건복지부의 세부지침 중 필수서비스는 모든 의원에서 제공하였다. 선택 서비스 중 전화상담은 3개의 의원에서 실시하였고, 방문 상담을 실시한 의원은 없었다. 6개월간의 시범 연구 이후, 진료의 지속성, 포괄성, 인간적 관계를 알아보는 CCPQ 점수는 2.52±0.37에서 2.76±0.47로 유의하게 증가하였고, 건강위험요인들은 모두 감소하였으며, 통계적으로는 흡연, 운동, 간염예방 접종 등이 유의하였다. 각 서비스의 필요성에 대하여 의사들은 가족병력관리, 건강위험평가, 예방접종 및 건강검진 등에 높은 점수를 주었으나, 참여 주민들은 전화상담, 방문진료 등에 더 큰 점수를 배정하였다.

결론 : 현실성을 보완한 이번 시범 연구 실시 후, 참여 의원과 주문들의 만족도가 증가되었으나, 각 서비스의 필요성에 대한 느낌은 참여 주민들과 의사 사이에 차이가 있었다. 보건복지부에서 제시한 ‘주치의 등록제’의 수가, 행정적 과정 등을 보완하면 국민과 의사 모두에게 인정받는 좋은 안이 될 수 있을 것이다.


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