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A baseline study on satisfaction rate and cognition rate on oriental care and occicental medical care.

Sung Sil Kwon, Chul Dong Oh, Seung Real Yang, Haeng Hun Lee, Hee Chul Kang, Eu Sik Chung
Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1992;13(11):891-900.
Published online: November 1, 1992

중앙길병원 가정의학과
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Background
: Family physicians should be sensitive to patient's cognition, belief, and explanatory model on health and disease which derive from their cultural background. And nowadays, there happen many discussions on merging of oriental medical care and occidental medical care, so we need concern and understanding on oriental medicine. In this context, we made this inquiry to find out patient's rates of satisfaction and cognition on Occidental medical care and oriental medical care, and to prepare data base for approach to patient's ethnomedical model.

Methods : We made up a questionnaire of 15 questions, repectively 5 questions professional competency, doctor's personal quality, and cost and convenience, and get a survey of patient's rate of satisfaction and cognition about these provisions with same questionnaire, and let the responders write answer by himself or herself. At this survey, the respondents were 400 outpatients of Occidental polyclinic, oriental polyclinic, Occidental private clinic, oriental private clinic(100 respectively).

Results : The patients of oriental general hospital and private clinic showed higher satisfaction rate at orental medical care than those of Occidental general hospital and private clinic, and the patients of occidental general hospital and private clinic had higher cognition rate at oriental medical care than those of oriental general hospital and private clinic.(P<0.01) The respondents of all hospitals and clinics showed greater satisfaction rate at oriental medical care in all following specific questions : 'Occidental(oriental) medicine is fitter for Korean physical constitution.', 'Occidental(oriental) medical doctors are better at explanation.', 'We can get better hearer at occidental(oriental) hospitals.', 'The doctors of Occidental(oriental) medicine are interested only in making money.', 'I have affinity for the perspective on human body of Occidental medicine.', 'Waiting time is too long in occidental(orental) hospitals.', and so on.(P<0.01) The satisfaction rate at the question, 'It is easier to go to the drugstore for medication rather than to bother with Occidental(oriental) doctors.' was higher at occidental private clinic(P<0.01) than oriental private clinic, and the satisfaction rate at the question, 'Many people cannot go to Occidental(oriental) clinic due to time.' was higher at oriental hospital.(P<0.01)

Conclusion : We could find out that the satisfaction and cognition rates to the oriental medical care are absolutely higher, and patients have affinity to the explanatory model of Oriental medicine. Family Physicians should have a comprehension about this cultural background of patients, and many researches should be done about thought structure and explanatory model on health and disease of Korean and match their content with patient care.

연구배경 : 가정의는 환자의 문화적 배경에 따른 건강과 질병에 대한 인식 및 신념, 설명모델 등에 민감해야 한다. 최근 양·한방 통합에 대한 논의가 활발하게 일고 있어 한방에 대한 관심과 이해가 요구되고 있다. 이에 저자들은 양방과 한방에 대한 환자들의 만족도 및 인식도를 조사하고 환자의 문화인류학적 모델에 접근하기 위한 기초자료를 마련하고자 본 연구를 시행하였다.

방법 : 1992년 3월에서 8월에 걸쳐 전주시내에 위치한 양방종합병원, 한방종합병원, 양방개인의원, 한방개인의원 내원환자가 각각 100명을 대상으로 전문성, 의사의 자질, 비용 및 편리도 등에 대해 각각 5문항씩 총 15문항으로 구성된 설문지로 동일한 설문내용을 만족도 및 인식도에 적용, 응답자가 직접 기재하게 하였다.

결과 : 한방종합병원 및 한방개인의원 내원환자가 양방종합병원 및 양방개인의원 내원환자에 비해 한방에 대한 만족도가 높고 양방종합병원 및 양방개인의원 내원환자가 한방종합병원 및 한방개인의원 내원환자에 비해 한방에 대한 인식도도 높았다(P<0.01). 세부항목으로는 '양(한)약이 우리 체질에 잘 맞는다', '양(한)의사들은 설명을 잘 해준다', '양(한)방병원에서는 이야기를 잘 들어 준다', '양(한)의사들은 돈버는 데만 관심이 많다', '양(한)방에서 인체를 보는 시각이 마음에 든다', '양(한)방병원은 기다리는 시간이 너무 길다'등의 항목에서 종합병원 및 개인의원 모두에서 한방에 높은 만족도를 보였다.(P<0.01) 또한 개인의원에서 '양(한)방병원에 오는 것보다 약국에서 약을 사먹는 것이 빠르고 편하다'는 항목에 양방의원에 높은 만족도를 보였으며(P<0.01), 종합병원에서 '시간이 맞지 않아 양(한)방병원에 갈 수 없는 사람들이 많다'는 항목에 한방에 높은 만족도를 보였다.(P<0.01)

결론 : 본 연구에서 한방에 대한 만족도 및 인식도가 절대적으로 높으며, 한의학의 설명모델에 환자들이 친숙하게 접근할 수 있음을 알아볼 수 있었다. 가정의들은 일차진료를 수행하는데 있어서 이러한 환자들의 문화적인 배경을 잘 이해해야 하고, 한국인들의 건강 및 질병에 대한 사고구조와 설명모델을 이해하고 환자진료에 접합시키려는데 대한 많은 연구가 이루어져야 하리라고 생각된다.

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