Improvement of Readiness to Change in Heavy Drinkers by Group Drinking Education. |
Suk Young Chung, Jong Sung Kim, Sung Soo Kim, Jin Gyu Jung, Nam Kyou Bae, Dong Soo Kang, Chul Young Lim |
1Department of Family Medicine, Research Institute for Medical Sciences, Chungnam National University College of Medicine, Daejeon, Korea. jjg72@cnuh.co.kr 2National Health Insurance Corporation, Seoul, Korea. |
집단 음주교육을 통한 음주행태 변화를 위한 동기부여 |
정숙영,김종성,김성수,정진규,배남규,강동수,임철영 |
1 2 |
|
|
Abstract |
Background This study was designed to evaluate the effectiveness of brief group education on improvement of readiness to change in heavy drinkers. Methods: We selected 37 heavy drinkers categoriged in the state of precontemplation and contemplation stage according to readiness to change questionnaire (RTCQ). The readiness to change was re-evaluated after 4 sessions of drinking education. Results: The mean (±SD) frequency of participation in group education was 3.5 (±0.6). According to the stage of readiness to change, the subjects were distributed into 11 (29.7%) in the stage of precontemplation and 26 (70.3%) in contemplation before participation in the program. After completion of educational program, the readiness to change in the subjects was significantly (P<0.001) changed into 1 drinker (2.7%) in the stage of precontemplation, 16 (43.2%) in contemplation and 20 (54.1%) in action. The influential factors associated with the improvement of the status of readiness to change was family APGAR score (odd ratio 1.75, 95% CI 1.02-3.03). Conclusion: Above results suggested that the readiness to change in heavy drinkers can be improved by brief group education program. (J Korean Acad Fam Med 2008;29: 342-348) |
Key Words:
group education, readiness to change, heavy drinking |
초록 |
연구배경: 음주 문제가 있는 경우 행동 개선을 위해서는 내적 동기 부여가 선행 요소이다. 본 연구는 음주 교실 프로그램을 통해 과음자들의 변화를 위한 준비 단계의 개선 양상을 파악하고자 하였다. 방법: 국민건강보험공단의 사례관리프로그램을 통해 숙고 전 단계와 숙고 단계에 있는 37명의 과음자를 선별하였다. 4회의 집단음주교육으로 구성된 음주교실 프로그램을 시행하였으며, 프로그램 종료 후 변화를 위한 준비단계의 개선을 관찰하였다. 결과: 대상자들의 음주교실 프로그램 참여 횟수는 평균(±표준편차) 3.5 (±0.6)회였다. 음주교실 참여 전의 대상자들의 준비단계 분포는 "숙고 전 단계" 11명(29.7%), "숙고 단계" 26명(70.3%)이었고, 참여 후에는 "숙고 전 단계" 1명 (2.7%), "숙고 단계" 16명(43.2%), "행동 단계" 20명(54.1%)으로 변화를 보였다(P<0.001). 준비단계가 개선된 22명(59.5%)이 변화가 없는 15명(40.5%)에 비해 Family APGAR 점수가 높았고(P<0.001) 음주교실참여횟수가 많았다 (P=0.009). 준비 단계의 개선유무를 종속변수로 하여 다중 로지스틱 회귀분석을 실시한 결과, Family APGAR 점수가 높을수록 유의한 개선이 관찰되었다(교차비 1.75; 95% 신뢰구간 1.02-3.03). 결론: 음주교실 프로그램을 통해 문제 음주자들의 변화를 위한 준비단계가 개선됨을 보였다. 프로그램의 운영에 있어서 대상자의 가족 기능을 고려하는 접근이 필요할 것으로 보인다. |
중심 단어:
집단교육, 변화를 위한 준비단계, 과음 |
|