J Korean Acad Fam Med Search

CLOSE


Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2008;29(5):342-348.
Published online May 10, 2008.
Improvement of Readiness to Change in Heavy Drinkers by Group Drinking Education.
Suk Young Chung, Jong Sung Kim, Sung Soo Kim, Jin Gyu Jung, Nam Kyou Bae, Dong Soo Kang, Chul Young Lim
1Department of Family Medicine, Research Institute for Medical Sciences, Chungnam National University College of Medicine, Daejeon, Korea. jjg72@cnuh.co.kr
2National Health Insurance Corporation, Seoul, Korea.
집단 음주교육을 통한 음주행태 변화를 위한 동기부여
정숙영,김종성,김성수,정진규,배남규,강동수,임철영
1
2
Abstract
Background
This study was designed to evaluate the effectiveness of brief group education on improvement of readiness to change in heavy drinkers. Methods: We selected 37 heavy drinkers categoriged in the state of precontemplation and contemplation stage according to readiness to change questionnaire (RTCQ). The readiness to change was re-evaluated after 4 sessions of drinking education. Results: The mean (±SD) frequency of participation in group education was 3.5 (±0.6). According to the stage of readiness to change, the subjects were distributed into 11 (29.7%) in the stage of precontemplation and 26 (70.3%) in contemplation before participation in the program. After completion of educational program, the readiness to change in the subjects was significantly (P<0.001) changed into 1 drinker (2.7%) in the stage of precontemplation, 16 (43.2%) in contemplation and 20 (54.1%) in action. The influential factors associated with the improvement of the status of readiness to change was family APGAR score (odd ratio 1.75, 95% CI 1.02-3.03). Conclusion: Above results suggested that the readiness to change in heavy drinkers can be improved by brief group education program. (J Korean Acad Fam Med 2008;29: 342-348)
Key Words: group education, readiness to change, heavy drinking
초록
연구배경: 음주 문제가 있는 경우 행동 개선을 위해서는 내적 동기 부여가 선행 요소이다. 본 연구는 음주 교실 프로그램을 통해 과음자들의 변화를 위한 준비 단계의 개선 양상을 파악하고자 하였다. 방법: 국민건강보험공단의 사례관리프로그램을 통해 숙고 전 단계와 숙고 단계에 있는 37명의 과음자를 선별하였다. 4회의 집단음주교육으로 구성된 음주교실 프로그램을 시행하였으며, 프로그램 종료 후 변화를 위한 준비단계의 개선을 관찰하였다. 결과: 대상자들의 음주교실 프로그램 참여 횟수는 평균(±표준편차) 3.5 (±0.6)회였다. 음주교실 참여 전의 대상자들의 준비단계 분포는 "숙고 전 단계" 11명(29.7%), "숙고 단계" 26명(70.3%)이었고, 참여 후에는 "숙고 전 단계" 1명 (2.7%), "숙고 단계" 16명(43.2%), "행동 단계" 20명(54.1%)으로 변화를 보였다(P<0.001). 준비단계가 개선된 22명(59.5%)이 변화가 없는 15명(40.5%)에 비해 Family APGAR 점수가 높았고(P<0.001) 음주교실참여횟수가 많았다 (P=0.009). 준비 단계의 개선유무를 종속변수로 하여 다중 로지스틱 회귀분석을 실시한 결과, Family APGAR 점수가 높을수록 유의한 개선이 관찰되었다(교차비 1.75; 95% 신뢰구간 1.02-3.03). 결론: 음주교실 프로그램을 통해 문제 음주자들의 변화를 위한 준비단계가 개선됨을 보였다. 프로그램의 운영에 있어서 대상자의 가족 기능을 고려하는 접근이 필요할 것으로 보인다.
중심 단어: 집단교육, 변화를 위한 준비단계, 과음
TOOLS
Share :
Facebook Twitter Linked In Google+ Line it
METRICS Graph View
  • 975 View
  • 11 Download
Related article in KJFM

The Effects of Group Education for Heavy Drinkers on the Improvement of Drinking Behavior.2008 January;29(1)



ABOUT
ARTICLE CATEGORY

Browse all articles >

BROWSE ARTICLES
INFORMATION FOR AUTHORS AND REVIEWERS
Editorial Office
Room 2003, Gwanghwamun Officia, 92 Saemunan-ro, Jongno-gu, Seoul 03186, Korea
Tel: +82-2-3210-1537    Tax: +82-2-3210-1538    E-mail: kjfm@kafm.or.kr                

Copyright © 2024 by Korean Academy of Family Medicine.

Developed in M2PI

Close layer
prev next