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Korean J Fam Med > Volume 31(10); 2010 > Article
Korean Journal of Family Medicine 2010;31(10):793-797.
DOI: https://doi.org/10.4082/kjfm.2010.31.10.793    Published online October 20, 2010.
Comprehension of Lung Sounds for Family Medicine Residents in Daegu, Gyeongbuk.
Jung Jae Park, Dong Wook Lee, Ki Heum Park, Hwee Soo Jeong, Sin Hyeung Lee, Zoo Young Yun
Department of Family Medicine, Dongguk University College of Medicine, Gyeongju, Korea. fmleedu@lycos.co.kr
대구, 경북지역 가정의학과 전공의들의 폐음 청진 이해도
박정재, 이동욱, 박기흠, 정휘수, 이신형, 윤주영
동국대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
Understanding lung sound is important physical examination of chest. We studied to identify the state of the understanding, the education and the self-learning experience for lung sound's interpretation during the residentship training period. Methods: Data were collected from 45 family medicine residents who had trained in Daegu and Gyeongbuk from April 1st to May 31th 2008. Residents completed self-administered questionnaire about the education and the self-learning experience for lung sound's interpretation and had been estimated the understanding of lung sound by using the audio file of five lung sounds. Results: The median score (inter-quartile range, IQR) of lung sound's interpretation was 2 (1, 3) between 0 and 5 range. The number of residents who were educated for the interpretation of lung sounds during the training period were 10 (22.2%). Twenty-four (53.3%) had the self-learning experience for lung sounds. Conclusion: The understanding for lung sounds of family medicine residents in Daegu, Gyeungbuk was not high and the majority of residents were not educated the interpretation of lung sounds during the training period. Directors of family medicine should consider to make the regular education program for interpretation of lung sound during the training period.
Key Words: Lung Sounds; Family Medicine; Residents; Education
초록
연구배경: 호흡기 질환의 진찰에 있어서 폐음 청진은 중요한 수기이다. 전공의 수련과정 중 폐음 청진에 대한 교육 및 자가 학습 여부와 폐음 청진의 이해도를 확인하기 위해 연구를 수행하였다. 방법: 2008년 4월 1일부터 2008년 5월 31일까지 대구, 경북지역에서 수련 중인 가정의학과 전공의 45명을 대상으로 자료를 수집하였다. 대상자들은 폐음 청진에 대한 청각교육과 자가 학습 여부에 대한 자가 기입식 설문지 작성하였고 5개의 폐음 음원을 이용하여 폐음 이해도를 평가 받았다. 결과: 폐음 이해도는 0-5점 범위에 중앙값이 2 (사분위수 범위 1, 3)점이었다. 수련 과정동안 폐음 청진에 대한 청각 교육을 받은 전공의들은 10명(22.2%)이었고, 24명(53.3%)은 폐음에 대한 자가 학습 경험이 있었다. 결론: 대구, 경북 지역 가정의학과 전공의들의 폐음 이해도는 높지 않았으며, 대다수의 전공의들이 수련과정 중 폐음 청진에 대한 교육을 받지 못했다. 가정의학과 지도 전문의들은 수련과정 중 폐음 청진 해석에 대한 정규 교육 프로그램 제작을 고려해야 한다.
중심 단어: 폐음; 가정의학과; 전공의; 교육


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