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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2006;27(5):370-375.
Published online May 10, 2006.
An Interview Survey on Opinions Concerning the Necessity for Family Doctor Registration Program and its Major Services.
Seung Won Bong, Tae Hoon Kim, Shin Sil Kim, Young Sik Kim
1Department of Family Medicine, Asan Medical Center, University of ulsan College of Medicine, Ulsan University, Korea. youngkim@amc.seoul.kr
2Evercare, Seoul, Korea.
주치의제도의 필요성과 내용에 대한 인식도 조사
봉승원,김태훈,김신실,김영식
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Abstract
Background
: Recently, reinforcement and innovation of primary care has been propeled and family doctor registration program has been proposed as one of the solutions for the problem. The aim of this study was to understand the Korean population's perception concerning the need of the family doctor registration program.

Methods : The study subjects included 865 adults from 16 different cities who were applying for health insurance. The interview for study subjects was performed by 53 nurses during 3 months. The questionnaire was composed of questions eliciting general information about the subject, subject's perception on the necessity and the role of family doctor registration program, and on regarding services offered by the family physician.

Results : Seventy seven percent of the respondents were in favor of the family doctor registration program. The most importantly considered benefits of the program were medical examination, stress management, and management of chronic diseases. Sixty one percent of the respondents preferred internists as their family doctor, where as 42 percent preferred a family physician. Most people thought it was reasonable to pay 120,000 won per year as a registration fee. Services thought to be necessary by respondents were medical examination for family members, telephone call counseling, and physician's home visit.

Conclusion : The results revealed that 77 percent of the subjects responded favorably towards the family doctor registration program. The most importantly considered benefits of the program were medical examination, stress management, and management of chronic diseases.
Key Words: primary care, family doctor registration program, medecal service
초록
연구배경 : 최근 일차의료의 강화와 개혁이 추진되고 있고, 이의 해결책의 하나로 주치의제도가 제시되고 있다. 특히 최근 웰빙에 대한 사회적 관심의 증가로 일반 국민이 요구하는 의료서비스의 내용과 수준에도 많은 변화가 예상된다. 주치의제도의 성공을 위해서는 이 제도에 대한 국민의 인식도와 서비스 요구도에 대해서 조사할 필요가 있어 이번 연구를 시행하였다.

방법 : 2004년 1월 7일부터 2004년 4월 8일까지 총 3개월간 조사를 시행하였고, 전국 16개 지역에 거주하면서 일개 보험회사의 건강보험에 새로 가입 신청한 20세 이상 성인 중 865명을 연구대상자로 선정하였다. 대상자들에 대한 면접조사는 53명의 간호사가 직접 시행하였다. 설문조사는 구조화된 설문지를 이용하였고, 설문내용은 일반문항, 주치의의 필요성과 역할, 주치의 서비스 제공관련 문항 등으로 구성되었다.

결과 : 주치의제도가 필요하다는 응답은 77.0%이었고, 연령이 증가할수록 필요하다는 응답자도 증가하였다. 가장 중요한 주치의 역할로는 암이나 만성질환의 조기발견을 위한 건강진단, 예방접종과 스트레스의 관리, 만성질환의 관리 순으로 답하였다. 선호하는 주치의의 전문과목은 내과(61.0%), 가정의학과(42.3%)가 가장 많았고, 예방의학과(14.7%), 산부인과(12.2%) 순이었다. 주치의 서비스에 대한 적정한 지불금액은 연간 12만원 선의 부담을 가장 선호하였고, 제공받기 원하는 주치의 서비스로는 가족포함 서비스, 전화상담 서비스, 가정방문 서비스 등을 원하였다.

결론 : 주치의 필요성에 대해서 대상자의 3/4 이상에서 필요하다고 응답하였고, 주치의 역할로는 건강진단, 스트레스 관리, 만성질환 관리 등을 중요하다고 생각하였다. 그리고 원하는 주치의 서비스로는 가족포함 서비스, 전화상담 서비스, 가정방문 서비스 등을 요구하였다.
중심 단어: 일차의료, 주치의제도, 인식도, 의료 서비스


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