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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2006;27(2):128-135.
Published online February 10, 2006.
A Survey on the Effect of Cigarette Warning Labels.
Kyung Sook Cho, Yoon Jeong Shin
1Health Policy Bureau, Ministry of Health and Welfare, Gwacheon, Korea.
2Korea Institute for Health and Social Affairs, Seoul, Korea. yjshin@kihasa.re.kr
담뱃갑 흡연경고표시 효과에 대한 조사 결과
조경숙,신윤정
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2
Abstract
Background
: In an effort to use cigarette warning labels as a means for reducing smoking rates, this study examined current cigarette warning messages and newly designed pictorial warning labels.

Methods : From June 15, 2005, to June 22, 2005 we conducted an e-mail survey of 1,200 civilians to examine the effect of cigarette warning labels. For statistical analysis, we used chi-square test with SPSS 11.0 software.

Results : Among all the respondents, 78.7% indicated that current cigarette warning labels did not have any effect. However, most of the respondents indicated that pictorial warning labels are effective in raising public awareness (84.6%) or knowledge (81.5%) of the harmful effects of cigarettes. They also responded that pictorial warning labels would help them quit smoking (75.9%) or keep them from buying cigarettes (64.1%). Over 80% of the respondents and over 70% of the smokers responded that they would welcome the use of pictorial warning labels as an anti-smoking measure.

Conclusion : The results of this study showed that current cigarette warning labels are not effective in curbing smoking rates. Also, the results suggest that current cigarette warning labels need to be improved if they are to be used as an effective anti-smoking measure.
Key Words: cigarette package, warning label, pictorial warning label, anti-smoking policy
초록
연구배경 : 담뱃갑 흡연경고표시를 적극적인 금연 정책 수단으로 활용하는 것을 도모하고자 시민의식조사를 통해 현행 담뱃갑 흡연경고문구를 평가하고 그림을 이용한 담뱃갑 흡연경고표시의 효과성을 알아보았다.

방법 : 2005년 6월 15일부터 22일까지 전국에 걸쳐 1,200명을 대상으로 인터넷 이메일을 이용한 설문조사를 실시하였으며, 현행 담배경고문구에 대한 평가 및 그림을 삽입한 새 경고표시에 관한 효과성을 분석하였다. 분석은 SPSS 11.0 통계패키지 프로그램을 이용하여 χ2 검정을 하였다.

결과 : 현행 흡연경고문구에 대해서는 응답자의 78.7%가 효과가 없다고 하였으며, 87.2%가 보다 강화해야 한다고 응답하였다. 반면에 경고그림을 도입한 새 경고표시는 담배의 해독 성 인식 효과(84.6%), 담배의 해독 성 지식전달 효과(81.5%), 금연효과(75.9%), 담배구매 억제 효과(64.1%)가 있는 것으로 나타났다. 이러한 그림 경고표시에 대해서 조사대상자의 80% 이상, 흡연자의 70% 이상이 도입을 찬성하였다.

결론 : 본 조사 결과는 현행 담뱃갑 경고표시가 금연 정책 수단으로서 거의 효과가 없다는 사실을 보여주었으며, 담뱃갑 경고표시가 효과적인 금연정책 수단으로 이용되기 위해서는 개선이 필요하다는 것 또한 보여주었다.
중심 단어: 담뱃갑, 경고표시, 경고그림, 금연정책


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