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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2003;24(5):444-450.
Published online May 10, 2003.
The Effect of Family Medicine Clerkship on the Preference for Family Medicine as a Career Choice in Third-year Medical Students.
Hoonki Park
Department of Family Medicine, Hanyang University Medical School, Korea. hoonkp@hanyang.ac.kr
가정의학과 임상실습교육에 의한 의과대학 3학년 학생의 가정의학과 선호도 향상 효과
박훈기
한양대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
: Family medicine clerkship gives undergraduate medical students the opportunity to integrate knowledge and skills taught in class. Impression from clerkship experience and preceptor's role model allow medical students to consider family medicine as a career choice. This study investigated the effect of family medicine clerkship on the preference for family medicine as a career choice in third-year medical students.

Methods : From July through December of 1995, one hundred third-year medical students attended family medicine clerkship at Hanyang University Medical School (HUMS). They were divided into 20 groups of 4∼6 students. Seven half-days of clerkship teaching were provided in a private family medicine clinic and 2 half-days, in an university hospital family medicine clinic. The score of preference for family medicine was measured using the 10 cm visual analogue scale.

Results : The subjects' mean age was 24.1 years. Eighty eighty percent of students were males. The mean score of preference for family medicine as a career choice were 3.2 for pre-clerkship, 6.9 for post-clerkship, and 7.0 at the end of third-year semester exam, respectively. The group preference score was different among groups. Sex, age, hometown, parents' occupation, inhabitation type, religion, and lecture exam score were not related to the preference score. Eleven percent of students hoped to specialize in family medicine in the future. The students' main conception of family medicine were 'primary care', and 'comprehensive care', in descending order.

Conclusion : Third-year family medicine clinical clerkship improved the students' preference for family medicine as a career choice. A continuous program needs to be developed to render positive effect into the final stage of resident selection.
Key Words: career choice, clinical clerkship, family practice, education, medical, undergraduate
초록
연구배경 : 가정의학 임상교육은 학생들이 가정의학의 진료 특성을 통합적으로 이해할 수 있는 계기를 마련한다. 학생실습에서 받았던 가정의학과에 대한 인상은 후에 자신의 전공과목을 선택하는데 영향을 줄 수 있다. 본 연구는 가정의학과 임상실습교육이 의과대학 3학년 학생의 장래 전공과목으로서 가정의학과에 대한 선호도에 어떤 영향을 주는지 알아보고자 시행되었다.

방법 : 1995년 7월부터 동년 12월까지 가정의학 임상실습교육에 참가한 한양대학 의과대학 3학년 학생 100명 전원을 연구대상으로 하였다. 4∼6명이 한 조가 되어 1주 동안 실습이 진행되었으며, 실습프로그램은 개원하고 있는 가정의학과의원 파견이 7반일, 실습강좌 및 본원 실습 2반일로 구성되었다. 가정의학 선호도는 10 cm 시각부호척도를 이용하여 실습 전후, 3학년말 시험 후에 각각 측정하였다.

결과 : 연구대상의 평균 연령은 24.1±5.7세였고 남학생이 88%였다. 가정의학과에 대한 선호도 평균치는 실습전 3.2점, 실습 직후 6.9점, 학년말 시험후 7.0점이었다. 가정의학 선호도는 실습조에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었고 성, 연령, 출신지, 보호자의 직업, 종교, 거주형태, 임상실습성적과는 관련성이 없었다. 전체의 11% 학생이 제1지망으로 가정의학을 전공과목으로 희망하였다. 학생의 가정의학에 대한 중심 개념은 '일차의료', '포괄적 진료'였다.

결론 : 의과대학 3학년 가정의학 임상교육은 학생들의 장래전공과목으로서 가정의학과에 대한 선호도를 향상시켰다. 이러한 효과를 최종적인 가정의학 전공선택까지 지속적으로 이끌어 갈 수 있는 프로그램이 필요하다.
중심 단어: 직업선택, 임상실습, 가정의학, 학부 의학교육
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