J Korean Acad Fam Med Search

CLOSE


Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1999;20(12):1721-1731.
Published online December 1, 1999.
Medical student's experience of the first clinical interview: implication in medical interview training.
Jung Kwon Lee
Department of Family Medicine, Hanyang, University College of Medicine, Korea.
의과대학생의 첫 환자 면담 경험 : 의학면담 교육에 미치는 영향
이정권
한양대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
: This study was performed to understand medical student’s feelings and difficulties in the first clinical through student’s perspective.

Methods : The essays of 128 medical students submitted after the first clinical interview were analyzed using qualitative methodology and the results were validated by questionnaire survey.

Results : The author found 5 major categories with 23 themes. In the first clinical interview students showed various emotions that changed during the interview. Difficulties perceived in the interview skill were questioning, judging clinical importance of patient’s story, applying medical knowledge, and eliciting family and social history. Defects in interview behavior were a lock of confidence and overstrain, immature doctor-patient relationship ad a lack of empathic empathic expression. The first clinical interview was appreciated positively by the students.

Conclusion : Medical student’s emotions during the first interview with real patients were well understood as well as defects in the interview skill. This understanding will contribute further to the development of medical interview curriculum.( J Korean Acad Fam Med 1999;20:1721-1731)
초록
연구배경 : 이 연구는 의학면담 실습을 통해서 처음으로 환자 면담을 수행한 학생들의 감정을 이해하고 학생들의 관점에서 본 면담 기술의 문제점과 어려움을 파악하고자 수행되었다.

방법 : 첫 면담실습을 마친 학생들의 에세이 128개를 질적연구방법으로 분석하고 그 결과를 대상학생들의 설문응답으로 확인하였다.

결과 : 에세이 분석결과 모두 5개 범주의 23개 주제를 발견하였다. 첫 면담에서 학생들은 다양한 감정을 나타내었는데 면담 전, 면담 중, 그리고 면담 후에 따라 각각 다른 양태의 변화를 보였다. 면담기술 상에서는 질문하기, 환자의 이야기에서 임상적 중요성 이해, 의학지식의 적용, 가족력과 사회력청취 등이 어려운 점이었고 면담 행동 상에서는 자신감 결핍과 지나친 긴장, 미성숙한 의자환자 관계와 공감표현의 결핍이 결점으로 나타났다. 면담 실습의 긍정적 측면으로 학습동기 유발, 환자 중심적 의료에 대한 관심 제고, 임상에 조기 노출됨의 중요성을 들었다.

결론 : 이 연구를 통해 실제 환자와 첫 면담을 한 학생들의 다양한 감정 상태와 면담 기술의 결함을 이해할 수 있었고 이는 향후 면담교육 교과과정 발전에 기여할 것이다.
TOOLS
Share :
Facebook Twitter Linked In Google+ Line it
METRICS Graph View
  • 445 View
  • 11 Download


ABOUT
ARTICLE CATEGORY

Browse all articles >

BROWSE ARTICLES
INFORMATION FOR AUTHORS AND REVIEWERS
Editorial Office
Room 2003, Gwanghwamun Officia, 92 Saemunan-ro, Jongno-gu, Seoul 03186, Korea
Tel: +82-2-3210-1537    Tax: +82-2-3210-1538    E-mail: kjfm@kafm.or.kr                

Copyright © 2022 by Korean Academy of Family Medicine.

Developed in M2PI

Close layer
prev next