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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2007;28(3):204-209.
Published online March 10, 2007.
Is a Telephone Reminder Effective in Improving Retention Rate of Obese Patients?.
Sungja Ha, Kayoung Lee, Tae Jean Park, Youngbae Jeon, Changjae Lee
Department of Family Medicine, Pusan Paik Hospital, Inje University Medical School, Busan, Korea. fmlky@inje.ac.kr
전화 알림 서비스가 비만 환자 재방문율 개선에 효과적일까?
하성자,이가영,박태진,전영배,이창재
인제대학교 의과대학 부산백병원 가정의학교실
Abstract
Background
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of telephone call reminder on retention rate in obese patients. Methods: A total of 118 patients (85 first-time visitors, 33 re-visitors), who visited an obesity management clinic from May 2003 to May 2004, were divided into the intervention group (n=64) and the comparison group (n=54). The intervention was a telephone call reminder before the appointment date. The retention rate up to 7th visit and body mass index were compared between the two groups. Results: The retention rate was 64.4% at 4th visit (after 66.5⁑29.2 days from the first visit) and 36.4% at 7th visit (after 142.1⁑57.8 days from the first visit). For the first- time visitors, the retention rate at 3rd visit was significantly higher (85.1%) in the intervention group than those in the comparison group (67.6%, P=0.049). Otherwise, there were no significant differences in retention rate and body mass index at each visit between the two groups regardless of the visiting status. However, the body mass index at 4th and 7th visit was significantly lower in the intervention group than in the comparison group among the first-time visitors who completely attended 7 times (P=0.031). Conclusion: We could not find the telephone call reminder to be an effective method to improve retention rate in obesity management clinic. Further intensive approach is needed to promote attendance. (J Korean Acad Fam Med 2007;28:204-209)
Key Words: telephone call reminder, obesity, retention rate
초록
연구배경: 전화를 이용한 방문일자 알림 서비스가 비만클리닉 방문 환자들의 재방문율에 미치는 효과를 파악하고자 본 연구를 시행하였다. 방법: 2003년 5월부터 2004년 5월까지 일개 대학병원 비만클리닉 환자 118명(초진 환자 85명, 재진 환자 33명)이 연구대상이었다. 병록번호 끝자리 수를 기준으로 전화 알림 서비스를 제공한 시험군 64명과 제공하지 않은 대조군 54명으로 나눈 후 7회째 방문할 때까지 재방문율 및 체질량지수에 차이가 있는지 분석하였다. 결과: 환자 전체에서 4회째(첫 방문 후 66.5⁑29.2일) 재방문율은 64.4%, 7회째(첫 방문 후 142.1⁑57.8일) 재방문율은 36.4%였다. 초진군에서 3회째 재방문율이 시험군에서 85.1%, 대조군에서 67.6%로 유의한 차이가 있었고 (P=0.05) 그 외 방문에서 전화 알림 서비스 유무에 따른 재방문율은 초진과 재진에 상관없이 유의한 차이가 없었다. 초진군과 재진군 각각에서 1∼7회 방문 시 시험군과 대조군 간에 체질량지수는 유의한 차이가 없었다. 그러나 7회 전부 재방문한 초진 환자들에서 4회째와 7회째 체질량지수는 시험군에서 유의하게 낮았다(P=0.031). 결론: 비만클리닉 재방문율을 향상하는 데 전화 알림 서비스가 효과적일 가능성이 적어보이므로 재방문율을 개선하기 위한 보다 적극적인 모색이 필요하다.
중심 단어: 전화 알림 서비스, 비만, 외래방문율


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