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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2001;22(5):664-673.
Published online May 1, 2001.
The effect of Tai Chi(9 basic forms) on the equilibrium in the aged: a controlled trial.
Chang Won Won, Byung Sung Kim, Hyun Rim Choi
Department of Family Medicine, College of Medicine, Kyung Hee University.
노인에서 태극운동 ( 9 개 기본형 ) 이 균형능력에 미치는 영향 - 낙상의 위험요인을 중심으로
원장원, 김병성, 최현림
경희대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
: Accidental fall is a major risk factor of hip fractures in the aged. Recently Tai chi exercise is reported to reduce the frequency of falls in the American elderly. This study was to evaluate the effects of Tai Chi exercise on equilibrium in the Koreas elderly.

Methods : we selected 4 clubs for the elderly in the same district. The elderly(11 men, 9 women) who attended two of the clubs were offered Tai Chi(9 basic forms) exercise and the elderly(4 men , 21 women) who attended the other two of them were offered regular medical examination. Intervention length was 12 weeks, with outcomes measured before and after intervention.

Results : In men, single left leg standing with eyes open improved in Tai chi group as compared with non-Tai chi group(p=0.026). In women, single right leg standing with eyes open improved in Tai Chi group as compared with non-Tai Chi group(p=0.023), and single left leg standing with eyes open showed improvement in Tai Chi group as compared with non-Tai Chi group(p=0.085). MMSE-K showed improvement in Tai Chi group as compared with non-Tai Chi group, but it was not significant(p>0.05). Those who said these 9 basic forms were not difficult were 81.8% in men, 77.8% in women.

Conclusion : '9 basic forms of Tai Chi' is easy to practice and helpful for equilibrium in the aged. The effect of 9 basic forms of Tai Chi on cognition of the aged needs further studies.
초록
연구배경 : 노인에서 낙상은 고관절 골절의 주요 위험인자이다. 최근 태극운동이 노인의 균형능력에 좋은 영향을 주어 낙상의 빈도를 감소시킨다는 외국의 연구결과가 있는데 한국 노인에서도 이 운동의 적용가능한지와 효과가 있는지를 조사하기 위해 이 연구를 시작하였다.

방법 : 서울 도봉구의 경로당 4곳을 선정하여 그 중 2곳의 노인에게는 태극운동을 배우게하고 나머지 2곳의 노인은 상담만 하였다. 태극운동은 태극권전문가와 상의하여 9개의 기본형태를 첫 8주일은 1주일에 한번 60분씩 가르치고 이후 8주는 1주일에 3회 자체적으로 연습하도록 하였다.

결과 : 운동에 참여한 사람은 남자가 11명, 여자가 9명이었으며 대조군은 남자가 4명, 여자가 21명이었다. 남자와 여자 모두 운동군과 대조군 사이에 연령, 비만도, 시력, 수축기혈압, 일상생활동작능력, 인지능력, 운동의 양 등에서 유의한 차이가 없었다. 남자의 경우 한국판 MMSE 점수는 태극운동군에서는 의미있게 증가하였으나(p=0.046), 대조군에서는 감소하는 경향을 보였다. 눈을 뜬채로 오른발로 서는 시간은 운동군에서는 16주후에 증가하였으나 대조군에서는 감소하였다. 눈을 뜬채로 왼발로 서는 운동군에서는 증가하였으나 대조군에서는 감소하여 유의한 차이를 보였다.(p=0.026). 직선보행에서 균형상실의 횟수는 태극운동군과 대조군 모두 16주 후에 감소하였으나 운동군에서만 유의한 감소였다(p=0.017). 여자의 경우, 한국판 MMSE 점수는 태극운동군에서는 증가하는 경향을 보였으나(p=0.073), 대조군에서는 변화가 없었다. 눈을 뜬채로 오른발로 서는 시간은 운동군에서는 16주후에 증가하였으나 대조군에서는 감소하여 유의한 차이를 보였다(p=0.023). 눈을 뜬채로 왼발로 서기는 운동군과 대조군에서 모두 감소하였으며 유의한 차이를 보이지 않았다(p=0.183).

결론 : 태극운동(9개 기본형)은 노인에서 균형유지에 도움을 주는 것으로 생각되며 이러한 결과가 단순히 운동량이 늘어나서인지 아니면 태극운동의 고유한 효과인지에 대해서는 좀 더 연구가 필요하다.
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