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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1999;20(3):221-231.
Published online March 1, 1999.
Content analysis of the contributions about health care in the newspapers.
Jeong Hoon Ha, Tae Kwan Kim, Jae Yul Lee, Hoon Ki Park, Jung Kwon See
Department of Family Medicine, Hanyang University College of Medicine, Korea.
의료 부무에 관한 신문 독자투고의 내용 분석
이정권, 박훈기, 하정훈, 김태관, 이재열
Abstract
Background
: It is important for the health care provider, particularly primary care physicians as gatekeepers of health care, to understand the social interests and needs toward health care. This study was done to find ways to deal with public opinion by analyzing the contributions of health care in the newspapers.

Methods : Two hundred twenty four contributions about health care were sorted out in the three national newspapers during one calendar year from January to December, 1996. These contributions were coded by themes and subjects according the content analysis and qualitative text interpretation.

Results : The contributions were classified into three categories; medical insurance, and hospital ser-vices, and health care policies. Forty four contributions of medical insurance category were coded into 5 themes and 18 subjects. Fifty eight contributions of hospital services category were coded into 3 themes and 31 subjects. One hundred twenty two contributions of medical insurance category were coded into 8 themes and 32 subjects. The themes and subjects were listed and major findings were described qualitatively. The characteristics of public opinions about health care were diversity, conflicting interests, plentifulness of complaints and discontent, and finally, infrequency of alternative proposals for problem solving. How to deal with public opinions were discussed.

Conclusion : We can recognize the public attitude of health care and complaints of patients and consumers of health care by analyzing the contributions in the newspapers. These data can be used to develop ways of primary care physicians to deal with patients' needs.
초록
연구배경 : 의료 공급자, 특히 의료 부문의 문지기 역할을 하는 일차의료 의사로서 의료부문에 대한 사회적 관심도와 요구를 파악하는 것은 중요하다. 여론 형성을 이끌어 가는 신문의 의료 부문에 대한 투고 내용을 분석하여, 보건의료 부문 여론에 대한 대처방안을 찾고자 본 연구를 수행하였다.

방법 : 1996년 1년간 3개 중앙 일간지의 독자투고를 검색하여 이 중 의료부문에 관한 224개의 투고 내용을 내용분석과 텍스트 해석을 통해 주제별로 분류하고 주요 내용을 파악하였다.

결과 : 독자투고는 크게 세 가지 범주 즉, 의료보험, 병원 서비스 이용, 보건정책으로 나눌 수 있었다. 의료보험 범주에는 5개 주제, 18개 소주제에 걸쳐 44개의 투고가 있었고, 병원 서비스 이용에는 3개 주제, 31개 소주제에 걸쳐 58개 투고, 보건 정책에는 8개 주제, 32개 소주제에 걸쳐 122개의 투고가 되었다. 각 범주별 주제 및 소주제 목록을 나열하고 주요 내용을 질적 기술 방법으로 보고하였다. 보건의료에 대한여론의 특징은 소재 및 의견의 다양성, 대립되는 의견의 갈등, 항의 및 민원성 여론의 대수, 대안제시형 의견의 희소함으로 요약할 수 있었으며 의료부문 여론을 대하는 일차의료인에게 요구되는 자세를 논의하였다.

결론 : 신문 독자란 투고 분석을 통해 대중의 의료 부문에 대한 태도를 파악하고 환자 및 의료 소비자의 구체적인 고충 내용을 알 수 있었으며, 이를 일차의료의사가 환자의 요구에 대처라는 방법을 개발하는데 이용할 수 있다.


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